Vianočné duchovné perly (alebo Ako datovať platne značky Columbia)
Do našej Diskografii slovenských historických zvukových nahrávok (DSHZN) pribudla nová gramofónová platňa značky Columbia (obr. 1), o ktorej existencii sme doposiaľ nevedeli. Objavné pritom nie sú samotné nahrávky – tie dobre poznáme už z gramoplatní tejto značky lisovaných v Spojených štátoch pre početné etnikum tam žijúcich Slovákov, ale ich britské vydanie na platni určenej pre európsky a predovšetkým československý trh.
Dvojdielnu zmes sakrálnych kostolných spevov Vánočné duchovné perli nahral v auguste 1925 v New Yorku v sprievode organu a zvonov neznámy spevácky spolok, na etikete genericky označený ako Miešaný sbor. Pôvodne nahrávky vydala Columbia v sérii objednávacích čísel so sufixom 24000-F, ktorá bola primárne vyhradená početnej slovenskej etnickej komunite.
Obr. 2. Columbia 24024-F z roku 1926.
Platňa s objednávacím číslom 24024-F (obr. 2) sa nachádza aj v zbierke nášho Múzea SHZN. Či ide o pôvodné vydanie alebo jej neskoršiu dotlač, je ťažké exaktne zhodnotiť. Etiketa platne v štýle „Viva-tonal I“ bez nápisu „Viva-tonal Recording“ sa používala v rokoch 1925 – 1926 (a v mierne obmenenej podobe aj neskôr v rokoch 1933 – 1939). Jednoriadkový registračný text pod logom Columbie (obr. 3) a v jednom riadku uvedené dva patenty (Jan. 21, '13 and May 22, '23) v spodnej časti etikety (obr. 4) skúsenejšiemu zberateľovi prezrádzajú, že táto platňa bola vylisovaná niekedy v prvej polovici roku 1926. Predchádzajúca verzia tejto zelenej etikety s troma patentmi (Aug. 11, ’08, Jan. 21, '13 and May 22, '23) v jednom riadku (obr. 5) sa používala zhruba od júna do konca roku 1925 (výnimočne sa objavovali ešte aj v prvých týždňoch roku 1926).
Obr. 3. Jednoriadkový registračný text pod logom Columbie.
Obr. 4. V jednom riadku uvedené
dva patenty (Jan. 21, '13 and May 22, '23)
Obr. 5. Etikety s troma patentmi (Aug. 11, ’08, Jan. 21, '13
and May 22, '23) v jednom riadku
Zo Spottswoodovej publikácie EMOR1 vieme, že nahrávky vznikli v auguste 1925. Teoreticky teda pôvodne mohli byť snímky vydané na platni s etiketou jednej aj druhej verzii. Hudobná archeológia v dejinách zvukových záznamov je plná záhad a jednou takou malou záhadou je aj tento prípad. Nevieme totiž, ako dlho po nahratí bola gramoplatňa vylisovaná. Obvykle to trvalo od niekoľkých týždňov do 2 – 3 mesiacov. To by znamenalo, že naša platňa (s 2 patentmi) je už len dotlačou z prvého polroka 1926 a pôvodná platňa s etiketou s 3 patentmi bola vylisovaná ešte pred ňou niekedy medzi jeseňou 1925 a prvých týždňov roka 1926. Mohlo sa však stať, že sa doba medzi nahratím a vylisovaním platne z neznámych dôvodov predĺžila a platňa bola vydaná až počiatkom roku 1926. Okrem toho vieme, že Richard Spottswood pri datovaní nahrávok v EMOR mnohé dátumy len odhadoval odvodzujúc ich z logickej a časovej postupnosti matričných čísiel, takže táto zmes duchovných piesní mohla byť teoreticky nahraná aj neskôr. To by potom znamenalo, že platňa v našej zbierke by mohla byť aj pôvodným vydaním týchto nahrávok.
Na internete sa nám podarilo objaviť ďalšiu verziu etikety gramofónovej platne 24024-F (obr. 6). Tentokrát je v štýle „Viva-tonal II“ s uvedeným nápisom „Viva-tonal Recording“, ktorá sa používala v rokoch 1926 – 1932. Ďalšie identifikačné znaky – v jednom riadku uvedený dátum Jan. 21, '13 a číslo RE. 16588 jedného patentu (obr. 7), trojriadkový registračný text v angličtine a španielčine pod logom Columbia (obr. 8) ako aj nápis „Electrical Process“ (obr. 9) – nám zužujú obdobie vydania na roky 1928 – 1929, kedy spoločnosť používala práve tento typ etikiet. Naša platňa 24024-F bola teda minimálne ešte raz lisovaná v USA nanovo, a to po 2 – 3 rokoch od pôvodného vydania. Či existovali aj ďalšie dotlače, nevedno, keďže väčšina gramofónových spoločností si takéto záznamy nearchivovala.
Obr. 6. Prelis Columbie 24024-F niekedy z obdobia 1928 - 1929.
Obr. 7 V jednom riadku uvedený dátum Jan. 21, '13
a číslo RE. 16588 jedného patentu.
Obr. 8. Trojriadkový registračný text v angličtine
a španielčine pod logom Columbia
Obr. 9. Nápis „Electrical Process“.
Uvedené princípy datovania amerických Columbií podľa vzhľadu etikiet však neplatia pre európske vydania, kde sa používali etikety odlišného dizajnu resp. kombinácia ich jednotlivých štýlov. Naša novo objavená platňa vyrobená v Anglicku s objednávacím číslo D 8154 má napríklad vzhľad, ktorý sa pri amerických štítkoch označoval ako „Viva-tonal Style“ (obr. 10), v hornej časti je však ochranná známka s notovým znakom a nápisom „Magic Notes“ (obr. 11), ktoré boli v USA dominantnými prvkami vzhľadovo odlišných etikiet, vydávaných v úplne rozdielnom období, ale zhodou okolností rovnako označovaných ako „Magic Notes Style“, čo môže navonok pôsobiť veľmi zmätočne. Napriek tomu vieme, že platne s touto čiernou etiketou v sérii objednávacích čísel začínajúcich prefixom D, sa vydávali v rozmedzí rokov 1930 – 1933. Na rozdiel od ďalších platní so slovenskými nahrávkami (nahratými takmer výhradne cigánskym orchestrom pod vedeným Jožka Pihíka), ktoré vyšli v tejto sérii na modrých etiketách odlišného vzhľadu v roku 1925, je objednávacie číslo písané bez pomlčky (D 8154).
Obr. 10. Druhá strana Columbie D 8154.
Obr. 11. Notový znak s ochrannou známkou
"Magic Notes" na britskom vydaní etikety.
O dvojdielnej zmesi posvätných kostolných piesní Vánočné duchovné perli teda dnes už vieme, že boli nahrané v auguste roku 1925 v New Yorku, niekedy koncom toho istého roka alebo začiatkom nasledujúceho boli uvedené na trh v USA a minimálne raz, v rokoch 1928 – 1929 boli lisované v USA nanovo. Niekedy medzi rokmi 1930 – 1933 sa z dovezených matríc vylisovali v Anglicku ďalšie vydania pre československý trh. Na etikete tohto britského vydania je vidno vyblednutú známku distribútora Jozefa Vyskočila zo sídlom na Klarissovej ulici 9 v Bratislave, ktorý sa zaoberal predajom gramofónov a gramofónových platní od konca 20. rokov minulého storočia. Keďže výhradným zástupcom konkurenčnej značky "His Master's Voice" bol v tom období ďalší známy obchodník Emil Freistadt, je celkom možné, že výhradné zastúpenie značky Columbia pre Slovensko bolo zverené práve pánovi Vyskočilovi.
Spirituálne nahrávky „Vánočné duchovné perli, I. Čast“ (matričné číslo 105812) a „II. Čast“ (matr. č. 105813) určite patria do slovenskej diskografie, veď v zámorí boli zaradené do predaja v sérii objednávacích čísel 24000-F určenej pre slovenských krajanov a aj na etikete je uvedený marketingový trh „Slovak“. V skutočnosti však ide viac o české ako slovenské nahrávky. Slovenčina (hoci skomolená) je prítomná akurát v popise na etikete „Spieva: Miešaný Sbor sprievodom z organom a zvonoma hra“ (samotný názov „Vánočné duchovné perli“ je už v češtine) a v uvádzacích slovách neznámeho informátora, ktorý na začiatku prvej časti nahrávky hovorí slovensky: „Proroctvo Izaiáša, deviata kapitola, verš šiesty...“ (v skutočnosti ide o verš piaty). Samotný žalm je potom tým istým interpretom recitovaný už v češtine, rovnako ako aj následné duchovné spevy v sprievode organu a zvonov.
Na záver už len dodajme, že vyššie uvedený popis a pochopenie datovania gramoplatní Columbia na základe vzhľadu ich etikiet prídu pravdepodobne mnohým čitateľom komplikované. Detailne sú tieto princípy prehľadne popísané v publikácii Note the notes2, ktorú o niekoľko rokov neskôr po jej vydaní svojimi poznámkami ešte doplnil uznávaný americký odborník z oblasti histórie zvukových záznamov doktor Ortwin Knorr.
Pre ortodoxných diskofilov, ktorí by mali chuť sa venovať tejto tematike hlbšie, odporúčame sledovať naďalej naše stránky, na ktorých sa v blízkej budúcnosti dozaista dočkajú ďalších podobných článkov. Takisto dávame do pozornosti knihu autora Roberta Bučeka Diskografia slovenských historických zvukových nahrávok: gramofónové platne 1900 – 1946, ktorá do predaja prichádza 11. 2. 2025 a okrem iných si ju budete môcť kúpiť aj na našich stránkach (objednávky na popmuzeum@gmail.com). Na rovnakú e-mailovú adresu sa môžete, samozrejme, obrátiť aj s akýmkoľvek dotazom, otázkou či pripomienkou.
Nahrávky si môžete vypočuť tu:
Vánočné duchovné perli, I. Čast
Vánočné duchovné perli, II. Čast
1) SPOTTSWOOD, Richard K. Ethnic Music on Records: A Discography of Ethnic Recordings Produced in the United States, 1893-1942: Vol. 2, Slavic. Champaign, IL: University of Illinois Press, 1990. 1126 s. ISBN 978-0-252-01720-9.
2) SHERMAN, Michael W. a Kurt R. NAUCK III. Note the Notes. An Illustrated History of the Columbia 78 rpm Record Label, 1901 – 1958. New Orleans: Monarch Record Enterprises, 1998. 64 s. ISBN 978-09-6329-032-8.