Aktuality
Príspevky
VÝZVA - Podporte nás
23. 1. 2020
Ctení milovníci histórie slovenskej populárnej hudby, chceme Vás poprosiť o pomoc. Naše Múzeum slovenskej populárnej hudby sa už niekoľko rokov snaží zhromaždiť materiá týkajúci sa histórie slovenskej populárnej hudby - staré šelakové a gramofónové platne, knižky, publikácie, hudobné časopisy, vstupenky z koncertov, dobové fotografie, výstrižky z novín, staré rádiá, gramofóny, dobové hudobné nástroje (proste hocičo, čo súvisí s históriou a vývojom česko-slovenskej populárnej hudby).
Vývoj a formovanie slovenského rocku v období 1960 – 1968 (7)
21. 11. 2019
Rocková hudba má hudobné, ale aj sociologické aspekty, s ktorými vytvára definovateľnú autonómnu oblasť. Rockové spoločenské pozadie charakterizuje predovšetkým vzdor, generačný konflikt s veľmi hlasnými decibelmi. V Československu boli jazz, swingová populárna hudba, beat, rock, blues a neskôr aj punk alebo folk tvrdo potláčané.
Vývoj a formovanie slovenského rocku v období 1960 – 1968 (6)
27. 11. 2018
Medzi priekopníckymi skupinami, ktoré sa pokúšali o slovenské texty, iste patria Meditation Four, The Phantoms a k vrcholom Prúdy. Tí už využívali profesionálnych básnikov a textárov (teda stali sa z nich textári).
Anketa ESPRIT za najlepší jazzový album predstavuje nominácie
14. 3. 2018
Už šiesty rok organizuje portál Jazz.sk ocenenia ESPRIT za najlepší slovenský jazzový album roka. O víťazoch rozhoduje odborná porota, ale aj verejnosť internetovým hlasovaním. Slávnostný večer s odovzdaním cien a trojkoncertom nominovaných sa uskutoční 30. apríla 2018 v Divadle Aréna v Bratislave.
Vývoj a formovanie slovenského rocku v období 1960 – 1968 (5)
19. 5. 2016
Tematika textu vyjadruje všedný krásny deň so všetkou svojou pohodovosťou, ozvláštnený čakaním na lásku, autor vraví o svojej láske a o svojich sľuboch voči nej. Zaujímavé je, a je to vidno aj v tejto skladbe, že väčšie prízvuky sú hlavne na slovách, ktoré obsahujú dĺžne, to znamená, že sa tu využívajú zákonitosti slovenčiny.
Vývoj a formovanie slovenského rocku v období 1960 – 1968 (4)
17. 3. 2016
Text pre skladbu Let´s Make a Summer otextoval Ursinyho spoluhráč Peter Petro. Angličtina v tomto texte je na trochu nižšej úrovni v porovnaní so skladbou Baby do not Cry, čo možno badať v priamočiarosti a používaní základných anglických výrazov. Ide o každodennú hovorovú angličtinu. V porovnaní s predošlou skladbou tu absentujú umelecké prostriedky, všetko je vyjadrené priamo doslovne. Čo sa týka rýmov, autor docielil tento dojem prostredníctvom zopakovania identických veršov
Vývoj a formovanie slovenského rocku v období 1960 – 1968 (3)
7. 1. 2016
Slovenský tvorcovia bigbít v počiatočnej fáze nevenovali pozornosť problematike textov. Pôsobilo tu mnoho skupín, ktoré texty jednoducho nepotrebovali, lebo hrávali inštrumentálne skladby podľa vzoru The Shadows, Spotnics atď. Vo svojich začiatkoch sa slovenská rocková scéna uchyľovala k preberaniu alebo kopírovaniu cudzích vzorov a ich skladieb. Po uvedomení si významu autentickej hodnoty kompozície a pokusoch o vlastnú tvorbu sa začali venovať aj textovej stránke vokálno inštrumentálnej hudby.
Vývoj a formovanie slovenského rocku v období 1960 – 1968 (2)
14. 7. 2015
Rocková hudba sa od swingovej a dobovej populárnej hudby začala veľmi líšiť. Nešlo iba o sociálny generačný podtext. Ten bol už daný textami kapiel, aj keď v Československu boli pri začiatkoch skôr opatrné, neškodné ba až naivné texty. Najväčšia zmena nastala pri elektrifikácii. Populárne nástroje, ako husle, alebo niektoré dychové nástroje, boli odsúvané do úzadia. Najreprezentatívnejším nástrojom rockovej hudby sa stala elektrická gitara. Kontrabas bol nahradený basovou gitarou.
Do Digitálnej študovni pribudol rozhovor s Marikou Gombitovou aj dva diely zo seriálov Bigbít a Slovenský bigbít
31. 12. 2014
Do digitálnej študovni Múzea SLPH sme pridali rozsiahly dobový rozhovor s Marikou Gombitovou, uverejnený v časopise Melodie v roku 1986, 5 diel seriálu Slovenský bigbít a rovnako 5. diel dokumentárneho cyklu českej televízie Bigbít.